OM AKADEMIN

Degerfors IF startade upp sin fotbollslinje 1992 och har under åren fostrat ett flertal landslagsspelare.
Degerfors är en liten ort med cirka 9.000 invånare.   Trots det har Degerfors IF under många årtionden tillhört fotbollseliten i Sverige.

Degerfors IF har tillsammans med Degerforsgymnasiet ett mycket attraktivt fotbollsgymnasium (NIU) där individen får utbilda sig i en lugn och harmonisk miljö på en lagom stor skola med ca 300 elever.

VÅRA LEDORD

Värderingar

Individen ska utvecklas som människa och fotbollsspelare i vår verksamhet. Alla i föreningen ska följa den värdegrund som finns framtagen.

Välmående

Psykisk ohälsa är tyvärr allt mer vanligt bland ungdomar. Via samarbete med Karlstads Universitet erbjuder vi alla akademispelare en möjlighet att få stöd i det sociala livet utanför fotbollen med hjälp av Må-bra-coacher.

Miljö

Degerfors är en liten ort. Trots närheten till Karlskoga (ca 30.000 invånare) så är det ingen överdrift att påstå att det är en mycket lugn miljö vi kan erbjuda våra akademispelare. I ett tufft samhällsklimat så ser vi att allt fler ungdomar uppskattar att bo och studera på en liten ort som Degerfors.

Närhet

I Degerfors är det nära till allt! Hem-Skola-Träningsanläggningen Stora Valla-Affärer, allt är på gångavstånd vilket upplevs av våra spelare som mycket positivt!

Tradition

Degerfors IF har en stolt tradition och hela samhället andas fotboll, både bland unga och gamla. Både föreningen och supportrar har tuffa krav men det är också något som ingår i varje individs utbildning att klara av. Det viktigaste är dock att våra spelare sätter sina egna mål och sedan strävar efter att leva upp till dom!

Ambition

Som elev i NIU så har individen valt att satsa på fotboll och studier under tre år. Eleven ska efter fullgjord NIU-utbildning känna att han, tillsammans med skola och Degerfors IF, fullgjort sitt uppdrag på bästa sätt.

Familjekänsla

I en liten ort där alla våra lag tränar på samma plats, Stora Valla, så blir vi som en stor fotbollsfamilj. På så sätt blir det mer naturligt och lättare för unga spelare att slussas upp i A-truppen då man redan ”känner alla” innan man tar klivet upp till seniornivå. Att akademispelarna har A-lagstränaren Tobias Solberg som lärare i NIU gör chansen större att ta steget upp till föreningens seniortrupp. Vi kan inte lova att alla våra elever blir A-lagsspelare men vi kan lova att alla kommer bli sedda med den närhet och upplägg som vi har i vår verksamhet!

Passion

Utan passion för fotboll så ska man inte söka sig till vår akademi! Naturligtvis ska tid finnas för familj och fritid men Skola-Fotboll-Kost-Sömn är det som ska komma i första hand för våra spelare